S’ofereix un curs per repassar la història de la vida religiosa i espiritual

15 d'octubre de 2019 - General

El P. Lluc Torcal (O. Cist) farà una aproximació a les grans línies que defineixen les múltiples espiritualitats i formes de vida religiosa, procurant mirar d’entendre quin és el cor de cada una d’elles per descobrir allò que les diferencia i, sobretot, allò que reflecteixen del misteri de Crist. El curs explicarà des de les primeres comunitats apostòliques, les principals comunitats de l’Edat Mitjana, el canvi amb la contrareforma, o el servei social en escoles i hospitals, per exemple.

Al llarg de la història, el seguiment espiritual s’ha fet també en comunitat per vies semblants, vivint l’Evangeli sota inspiracions anàlogues, sota un mateix carisma. Cada carisma és una forma d’espiritualitat diferent que deixen entreveure aspectes particulars d’aquest seguiment. Els carismes, les formes d’espiritualitat, les diferents formes de vida religiosa, han estat presents al llarg de la història multisecular de l’Església.

El curs “Història de la vida religiosa i espiritual” forma part del segon curs de l’especialitat d’Història de l’Església del Màster d’Història i Patrimoni Cultural, però s’ofereix també com a curs d’extensió universitària o Aula Oberta per interessats de fora d’aquests estudis. L’Ateneu ofereix un preu especial per religiosos, una informació que es pot consultar a la Secretaria de l’Ateneu.

El curs es durà a terme els dies 31 d’octubre, 28 de novembre, 19 de desembre, 16 de gener, 27 de febrer, 12 de març i 2 d’abril (7 sessions, sempre en dijous), de 18:00 a 19:30 h, i les inscripcions estaran obertes fins el 25 d’octubre.

Tot seguit us deixem un resum del temari que s’hi impartirà:

• La comunitat apostòlica: l’inici de tota experiència religiosa
  • El primers màrtirs: el testimoni de la dimensió profètica
  • L’inici del monaquisme: anacoretes i pares del desert
  • Sant Benet: l’estabilització del monaquisme cristià
  • Les reformes benedictines. Els cistercencs.
  • Els mendicants: els franciscans
  • Els mendicants: els dominics
  • La devotio moderna com a estil
  • La crisi protestant