Les comunicacions de la VI Jornada Basíliques Històriques, disponibles en línia

8 de juny de 2021 - General

La VI Jornada Basíliques Històriques de Barcelona, dedicada a "Les basíliques de la seu episcopal d'Ègara: centre i perifèria" es va cloure amb satisfacció tant per part de l'organització com dels investigadors i el públic. Un centenar de persones, de mitjana, van seguir les comunicacions dels dos dies de la Jornada, ja sigui en persona o en línia.

L'aforament encara està limitat, però tot i així, va ser el primer acte del 2021 de l'Ateneu Universitari Sant Pacià amb assistència de públic. A causa d'aquestes limitacions, però, la Jornada es va retransmetre en directe per totes les persones que no podien venir, i la proposta va ser molt ben rebuda. Durant els dos dies, una seixantena de persones, de mitjana, es van connectar des de casa, i una quarantena, a l'aula. Així, la pandèmia no va afectar a la VI Jornada, ja que la mitjana de públic va ser l'habitual en aquestes jornades.

"Les basíliques de la seu episcopal d'Ègara: centre i perifèria" va comptar amb onze investigadors de sis centres de recerca diferents que van fer un repàs dels diferents aspectes que engloba un monument tan singular com la Seu d'Ègara: arqueologia, art, antropologia, història, religió, etc. Ha estat organitzada per la Facultat Antoni Gaudí amb la col·laboració del Museu de Terrassa i l'Ajuntament de Terrassa (veure el programa).

Es poden consultar i recuperar totes les comunicacions de la VI Jornada al Canal de Youtube de la Facultat Antoni Gaudí. Tot seguit us adjuntem la llista sencera (cliqueu a "Veure a Youtube" i us apareixerà tota la llista de comunicacions).

Per què Terrassa?

"Hem sortit de Barcelona perquè la relació amb l'antiga Ègara és molt clara: és un bisbat segregat de Barcelona. A més a més, s'intueix una relació a través del bisbe Nebridi, de les advocacions conjuntes i per les similituds arqueològiques que mostren les plantes de les esglésies", ha dit la coordinadora del cicle Basíliques Històriques de Barcelona, Julia Beltrán de Heredia.

En aquesta VI Jornada però, la coordinació ha estat compartida amb la professora de la Gaudí Gemma Garcia Llinares. La Prof. Garcia Llinares ha explicat per què la Seu d'Ègara és tan especial: "Terrassa és un unicum perquè tenim la sort que la seu del bisbat es conserva en un excel·lent estat, i perquè a més a més, conserva elements com les pintures, el mobiliari, o les estructures arquitectòniques, que ens permeten conèixer aquest espai tant des del punt de vista arquitectònic com litúrgic."

La visita guiada, en línia

Una altra de les novetats d'aquesta jornada ha estat que la visita guiada que sempre es duu a terme al monument que s'estudia, s'ha fet en línia, a causa de les restriccions sanitàries vigents. Així, els ponents de la jornada han explicat des de la Seu d'Ègara les claus del conjunt d'esglésies, de tal manera que cadascú tingui la pauta i el coneixement per poder fer la visita en persona quan li vagi més bé.