10 de maig de 2023 - General

La Dra. Maria Garganté presenta el seu llibre "Paisatge Barroc. L'art a Catalunya durant els segles XVII i XVIII". Maria Garganté Llanes, nascuda a Sanaüja (la Segarra) és doctora en Geografia i Història (Història de l’Art) per la Universitat de Barcelona i màster en Antropologia i Etnografia per la mateixa universitat. És professora a la Universitat Autònoma de Barcelona i a la Facultat Antoni Gaudí de l'Ateneu Universitari Sant Pacià, on pertany al departament d'Arqueologia i Arts Cristianes i imparteix l'assignatura de "Religiositat i Art del Renaixement i Barroc". Pertany al Grup de Recerca d’Art del Renaixement i del Barroc coordinat entre la UAB i la UdG i és membre del Patronat de la Fundació Espurnes Barroques. Ha publicat diversos llibres i articles de caràcter científic i aquesta és la seva primera obra de divulgació sobre el barroc català.

Sobre el llibre
“Barroc català” ha estat, durant molts anys i de manera injusta, sinònim de decadència i, en el millor dels casos, d’un món desco - negut. En canvi, què hi diríeu si, realment, “barroc català” fos sinònim de masies, grans esglésies, retaules, esgrafiats, fonts monumentals, palaus, arquitectura rural, festes tradicionals i que tot això ho tenim aquí, a Catalunya? El llibre que teniu a les mans no n’és un estudi exhaustiu, sinó un petit viatge de descoberta per un país més “barroc” del que imaginàvem, i que és el nostre. Una visió panoràmica on s’hi dibuixen campanars esvelts confor - mant un perfil urbà, unes construccions i infraestructures que en molts casos ens han arribat fins avui, i un llenguatge plàstic i persuasiu com a mitjà de comunicació d’un sistema d’idees i creences, que no està tan allunyat del nostre món d’avui i la importància que hi té la imatge. Des del fulgor del pa d’or dels retaules a una barraca de vinya: la construcció d’un paisatge barroc.