El congrés "Oliba de Vic. Un bisbe de mil anys enrere" ha aplegat investigadors internacionals d’alt nivell

14 de novembre de 2018 - General

Durant tres dies s’ha celebrat el congrés “Oliba de Vic. Un bisbe de mil anys enrere” que ha acollit catorze investigadors de tretze centres de recerca diferents provinents de cinc països diferents.

Les sessions s’han dut a terme en tres seus, corresponents als tres organitzadors: Ateneu Universitari Sant Pacià, Universitat Autònoma de Barcelona i el Museu Episcopal de Vic. El primer dia, el 8 de novembre, va començar amb la inauguració de les autoritats, amb la presència de Mons. Sergi Gordo, bisbe auxiliar de Barcelona, Mn. David Compte, vicari general del Bisbat de Vic, Mn. Armand Puig, rector de l'AUSP, i dels organitzadors Mn. Robert Baró (Facultat Antoni Gaudí - AUSP), Dr. Marc Sureda (Museu Episcopal de Vic) Dr. Matthias Tishcler (ICREA – Universitat Autònoma de Barcelona).

Seguidament, es van exposar les dues ponències inaugurals: “Oliba, bisbe: precisions a les biografies i al diplomatari”, a càrrec de Ramon Ordeig (Arxiu Biblioteca Episcopal de Vic) i “Western Europe in the Age of Abbot-Bishop Oliba: Persistence and Transformation after the Carolingians”, de Patrick Geary (Institute for Advanced Study, Princeton). Arribada la tarda, es va dur a terme la sessió 1 “Política i societat en temps de canvis”, en què hi van participar els investigadors Josep M. Salrach (UPF), Stefano Cingolani (UB), David Abadias (AUSP), Josep M. Vila (UAB), moderats per Antoni Virgili (UAB - AUSP). Es poden recuperar en els següents enllaços les ponències del matí i la sessió 1 "Política i societat en temps de canvis”

El segon dia del congrés va començar amb la sessió 2 “Cultura escrita i univers normatiu” a la Universitat Autònoma de Barcelona. Els encarregats de les exposicions van ser els investigadors internacionals Matthias M. Tischler (ICREA-UAB), Ursula Vones- Liebenstein (Köln), Stefan Esders (Freie Universität Berlin) i Adam Kosto (Columbia University, New York), amb la moderació de Jesús Alturo (UAB). A la tarda els participants del congrés es van desplaçar a Vic per veure l’exposició “Oliba Episcopus”, del Museu Episcopal de Vic amb el guiatge del conservador, Marc Sureda.

L’últim dia, el 10 de novembre, també es va dur a terme al MEV i va estar protagonitzat per l’art, amb una jornada moderada per Xavier Barral (IEC-UHB-UCF). La sessió 3 es titulava “Creació artística” i va tenir com a participants Alain Rauwel (Université de Bourgogne-EHESS, Dijon/Paris), Gerardo Boto (UdG) i Francesca Español (UB-AAR). Finalment, Andreina Contessa (Museo Castello di Miramare, Trieste) no va poder assistir a la sessió però probablement sí que participarà en la futura publicació de les actes del congrés.

La clausura del congrés va ser a càrrec de Mons. Romà Casanova, bisbe de Vic, Josep M. Riba, director del Museu Episcopal de Vic, i Marc Sureda, conservador del MEV i organitzador de la jornada. Sureda va valorar que aquest congrés havia suposat el tancament d’una etapa en l’estudi del bisbe Oliba, però que estaven contents perquè alhora havia apuntava perspectives noves de recerca.

Consulta el programa sencer de la jornada

Oliba de Vic. Un bisbe de mil anys enrere.