La I Jornada Basíliques Històriques treu a la llum la segona biblioteca més antiga de Barcelona i una escultura gòtica desconeguda del s. XV

23 novembre - General

La jornada "Splendor Pinensis: el Pi al segle XV", la I Jornada de Basíliques Històriques de Barcelona s'ha centrat en l'estudi de Santa Maria del Pi al segle XV. Una de les aportacions més importants ha estat l'estudi del Sant Crist, anomenat “Xic”, una aportació nova i excepcional dins el corpus del gòtic català. La peça, que des de la parròquia es reconeixia com a “antiga”, ha estat estudiada per Joan Valero, i ha estat reconeguda com una peça del segle XV molt important.

En les jornades també s’ha donat a conèixer el catàleg de la segona biblioteca més antiga de Barcelona, la biblioteca que probablement és la primera biblioteca universitària de la ciutat. A través d’aquest catàleg coneixem el tractament de les obres clàssiques del primer humanisme barceloní. Aquesta biblioteca s’oferia als Estudis Generals, l’embrió de la Universitat de Barcelona, i per això es podria anomenar com la primera biblioteca universitària de Barcelona. La biblioteca va ser entregada el 1508 a l’església de Santa Maria del Pi per Pere Joan Matoses, magister artis d’aquest embrió de la Universitat de Barcelona. La única biblioteca més antiga que la conservada al Pi estava a la Catedral de Barcelona.

A més, també s’ha aprofundit en la funció social de la parròquia, estudiant la documentació del Plat del Pobre Vergonyant, la institució social en actiu més antiga de la ciutat, juntament amb el Plat del Pobre de Santa Maria del Mar. El Plat del Pobre Vergonyant és una institució iniciada a principis del segle XIV i que perviu encara avui en dia dedicada a ajudar als més necessitats del barri del Pi.

La I Jornada Basíliques Històriques de Barcelona ha estat organitzada conjuntament per la Facultat Antoni Gaudí i l’Arxiu Parroquial de Santa Maria del Pi. Aquest últim ha presentat la recerca feta en els últims dos anys per l'equip que hi treballa. S'ha dut a terme en dos àmbits diferents, en primer lloc, durant els dies 16 i 17 s'han presentat els resultats de l'estudi científic de la basílica al segle XV, i en segon lloc, el dia 18 s'ha obert la Basílica al públic general amb una visita conjunta amb Catalonia Sacra.

Recupera la Jornada:

Dia 16 (matí):